Na gnieźnieńskim rynku edukacyjnym szkołą, która od września tego roku za zgodą starosty gnieźnieńskiego Krzysztofa Ostrowskiego skorzystała z nowoczesnej technologii i kompleksowego rozwiązania jest Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2. Wprowadzenie tego dokumentu poprzedził okres pilotażowy. W roku szkolnym 2008/2009 w szkole funkcjonowały obok siebie obydwa dokumenty. Była to forma ćwiczeń praktycznych dla nauczycieli i rodziców. Dyrektor placówki Sylwester Sip podkreśla, że w bazie, oprócz ocen, frekwencji i uwag, przechowywane są także informacje dotyczące szkoły, klasy oraz uczniów danej klasy, dzięki czemu może przeglądać i przeprowadzać analizę w obrębie całej placówki. Wgląd do kartoteki każdego ucznia w szkole usprawnia pracę i uniezależnia nauczycieli od konieczności błyskawicznego lokalizowania dokumentu.
Elektroniczny dziennik lekcyjny to przede wszystkim Å‚atwość informowania ucznia i jego rodziców lub prawnych opiekunów o ocenach, frekwencji, czy też uwagach – mówi Ewa Urbaniak, nauczycielka jÄ™zyka polskiego w ZSP nr 2. - Wprawdzie nie zrezygnowaliÅ›my z kontaktów bezpoÅ›rednich z rodzicami uczniów, wciąż odbywajÄ… siÄ™ w naszej szkole comiesiÄ™czne konsultacje indywidualne, ale to wreszcie czas wykorzystany na analizÄ™ Å›rodowiska i sytuacji ucznia, a nie wymiana informacji o postÄ™pach w nauce. Takie dane rodzice majÄ… udostÄ™pnione w każdej chwili. Wystarczy zalogować siÄ™ do systemu i sprawdzić, czy dziecko jest obecne na zajÄ™ciach w szkole lub jakÄ… ocenÄ™ dostaÅ‚o ze sprawdzianu.
System umożliwia pogłębionÄ… diagnozÄ™ oraz systematyczny monitoring frekwencji i postÄ™pów w nauce uczniów oraz staÅ‚y kontakt z rodzicami uczniów sprawiajÄ…cych problemy wychowawcze. DziÄ™ki wzmożeniu kontroli uczniów Å‚atwiej jest motywować ucznia do uczestniczenia w lekcji i przygotowywania siÄ™ do zajęć. Dodatkowo system automatycznie generuje zestawienia ocen i frekwencji, statystyki postÄ™pów w nauce oraz wszelkie inne dane. NajważniejszÄ… zaletÄ… systemu jest Å‚atwy sposób wprowadzania danych, które aktualizujemy dwa razy w tygodniu – mówi wicedyrektor Marek Jóźwiak, odpowiedzialny za caÅ‚ość przedsiÄ™wziÄ™cia. - Każdy rodzic posiada indywidualne konto, a loguje siÄ™ za poÅ›rednictwem osobistego hasÅ‚a. W ten sposób speÅ‚niamy wymogi ustawy o Ochronie Danych Osobowych.
Całość operacji przeprowadzona została wieloetapowo. W pierwszej kolejności stworzono infrastrukturę systemu, zainstalowano oprogramowanie oraz sprzęt niezbędny do pracy. Po wprowadzeniu danych skonfigurowano bazę oraz przeprowadzono szkolenie dla nauczycieli i rodziców. Wdrożenie pilotażowe objęło drugi semestr roku szkolnego 2008/2009.
ZakoÅ„czenie pierwszego semestru w roku szkolnym 2009/10 staÅ‚o siÄ™ okazjÄ… do podsumowania funkcjonalnoÅ›ci e – dziennika, jedynego dokumentu w ZSP nr2. Wyniki klasyfikacji i sprawy wewnÄ…trz szkolne sÄ… wprawdzie objÄ™te klauzulÄ… poufnoÅ›ci, ale dyrektor Sylwester Sip z dumÄ… odnotowuje blisko 5% wzrost frekwencji w szkole, która z 88% w roku ubiegÅ‚ym wzrosÅ‚a do 93%.
To już wynik satysfakcjonujÄ…cy – mówi dyrektor Sip. – Efekty wprowadzenia e – dziennika sÄ… widoczne już po roku jego użytkowania. OkreÅ›lam je hasÅ‚owo jako 3xS - szybciej, sprawniej, sumienniej. PrzygotowujÄ…c siÄ™ do wywiadówek Å›ródrocznych, nauczyciele drukowali dane udostÄ™pniane rodzicom. CaÅ‚a operacja trwaÅ‚a ok. 4 minut. Dla porównania dodam, że wczeÅ›niej poÅ›wiÄ™cano na te czynnoÅ›ci ok. 10 godzin! O sukcesie elektronicznego dziennika najlepiej Å›wiadczy ilość wejść rodziców do internetowego dzienniczka uczniów. Korzysta z nich ponad 80% rodziców naszych wychowanków.
CaÅ‚ość inwestycji nie przekroczyÅ‚a kwoty 14 tys. zÅ‚otych, ale korzyÅ›ci cyberdziennika sÄ… nie do przecenienia, co zgodnie podkreÅ›lajÄ… nauczyciele i rodzice. Opinie uczniów sÄ… raczej podzielone …
![]() |
![]() |