W roli wykÅ‚adowców podczas konferencji wystÄ…pili czÅ‚onkowie Kolegium Tutorów Towarzystwa Edukacji Otwartej we WrocÅ‚awiu: Mariusz BudzyÅ„ski (autor i dyrektor Autorskich Liceów Artystycznych i Akademickich „ALA” we WrocÅ‚awiu), Elżbieta NerwiÅ„ska (dyrektor Centrum Metodycznego Pomocy Psychologicznej w latach 2003 – 2009, dyrektor Centrum Pozytywnej Edukacji w Warszawie), Zbigniew Zalewski (przedstawiciel Kolegium Tutorów, konsultant w DolnoÅ›lÄ…skim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Jeleniej Górze), JarosÅ‚aw Delewski (dyrektor Gimnazjum nr 3 we WrocÅ‚awiu), Magdalena Kucharska (tutorka w Gimnazjum nr 16 we WrocÅ‚awiu), Andrzej Horyza (koordynator Pracowni Rozwoju Tutora, tutor i nauczyciel w „ALA”) oraz JarosÅ‚aw TraczyÅ„ski (tutor w „ALA”, zaÅ‚ożyciel Kolegium Tutorów). Prelegenci podzielili siÄ™ swoimi doÅ›wiadczeniami we wdrażaniu tutoringu w swoich placówkach.
Tutoring rozwojowy realizowany może być w zespole klasowym, (oddziale), w którym zadania „wychowawcy” przejmuje dwóch lub trzech tutorów, majÄ…cych pod swojÄ… opiekÄ… okoÅ‚o 10 uczniów każdy. OpiekÄ™ sprawowana jest w sposób zindywidualizowany – czyli nad każdym uczniem z osobna. Taka forma pracy wychowawczej może pomóc uczniom i nauczycielom w rozwoju, a dziÄ™ki temu wzmocnić szkołę. Jest, z pewnoÅ›ciÄ…, szansÄ… na przywrócenie osobowego, opartego na relacji mistrz – uczeÅ„, wymiaru wychowania i ksztaÅ‚cenia, który przez wieki byÅ‚ fundamentem edukacji. W powiecie gnieźnieÅ„skim program wdrażany jest w szeÅ›ciu szkoÅ‚ach: I LO, II LO, Zespole Szkół im. J. Sobieskiego, Zespole Szkół nr 4, Zespole Szkół w Witkowie oraz w Gimnazjum i Liceum w Trzemesznie. Wybrani nauczyciele z tych placówek uczestniczÄ… w szkoleniach, przygotowujÄ…cych ich do pracy tutorskiej.
Realizacja programu powinna przynieść u ucznia wzrost:
To, z pewnością, niezwykle ambitne założenia, zważywszy że program jest trudny w realizacji, zwłaszcza jeśli trzeba uwzględnić organizacyjne ramy, a często ograniczenia współczesnej szkoły. Jednak korzyści, jakie przynosi taka forma pracy, są nieocenione, gdyż, jak twierdzą członkowie Towarzystwa Edukacji Otwartej; tutoring może być wyjściem z impasu, może być sposobem na zmianę szkoły.