BIPSobota, 01.4.2023

Tutoring metodą indywidualizacji kształcenia i wychowania

Tutoring metodą indywidualizacji kształcenia i wychowania

W roli wykÅ‚adowców podczas konferencji wystÄ…pili czÅ‚onkowie Kolegium Tutorów Towarzystwa Edukacji Otwartej we WrocÅ‚awiu: Mariusz BudzyÅ„ski (autor i dyrektor Autorskich Liceów Artystycznych i Akademickich „ALA” we WrocÅ‚awiu), Elżbieta NerwiÅ„ska (dyrektor Centrum Metodycznego Pomocy Psychologicznej w latach 2003 – 2009, dyrektor Centrum Pozytywnej Edukacji w Warszawie), Zbigniew Zalewski (przedstawiciel Kolegium Tutorów, konsultant w DolnoÅ›lÄ…skim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Jeleniej Górze), JarosÅ‚aw Delewski (dyrektor Gimnazjum nr 3 we WrocÅ‚awiu), Magdalena Kucharska (tutorka w Gimnazjum nr 16 we WrocÅ‚awiu), Andrzej Horyza (koordynator Pracowni Rozwoju Tutora, tutor i nauczyciel w „ALA”) oraz JarosÅ‚aw TraczyÅ„ski (tutor w „ALA”, zaÅ‚ożyciel Kolegium Tutorów). Prelegenci podzielili siÄ™ swoimi doÅ›wiadczeniami we wdrażaniu tutoringu w swoich placówkach.

Tutoring rozwojowy realizowany może być w zespole klasowym, (oddziale), w którym zadania „wychowawcy” przejmuje dwóch lub trzech tutorów, majÄ…cych pod swojÄ… opiekÄ… okoÅ‚o 10 uczniów każdy. OpiekÄ™ sprawowana jest w sposób zindywidualizowany – czyli nad każdym uczniem z osobna. Taka forma pracy wychowawczej może pomóc uczniom i nauczycielom w rozwoju, a dziÄ™ki temu wzmocnić szkołę. Jest, z pewnoÅ›ciÄ…, szansÄ… na przywrócenie osobowego, opartego na relacji mistrz – uczeÅ„, wymiaru wychowania i ksztaÅ‚cenia, który przez wieki byÅ‚ fundamentem edukacji. W powiecie gnieźnieÅ„skim program wdrażany jest w szeÅ›ciu szkoÅ‚ach: I LO, II LO, Zespole Szkół im. J. Sobieskiego, Zespole Szkół nr 4, Zespole Szkół w Witkowie oraz w Gimnazjum i Liceum w Trzemesznie. Wybrani nauczyciele z tych placówek uczestniczÄ… w szkoleniach, przygotowujÄ…cych ich do pracy tutorskiej.

Realizacja programu powinna przynieść u ucznia wzrost:

  • samodzielnoÅ›ci;
  • odpowiedzialnoÅ›ci (w tym za proces wÅ‚asnej edukacji);
  • zdolnoÅ›ci do podejmowania decyzji;
  • systematycznoÅ›ci, samodyscypliny i umiejÄ™tnoÅ›ci planowania zajęć;
  • umiejÄ™tnoÅ›ci wyboru drogi życiowej i budowania planów życiowych;
  • umiejÄ™tnoÅ›ci realizowania przyjÄ™tych planów i pokonywania trudnoÅ›ci;
  • umiejÄ™tnoÅ›ci samodzielnego ucznia siÄ™ (również wyboru i oceny źródÅ‚a informacji);
  • samoakceptacji i poczucia wÅ‚asnej wartoÅ›ci;
  • otwartoÅ›ci i życzliwoÅ›ci dla innych oraz wzrost poziomu zaufania;
  • odwagi w formuÅ‚owaniu i gÅ‚oszeniu wÅ‚asnych poglÄ…dów;
  • umiejÄ™tnoÅ›ci twórczego i samodzielnego myÅ›lenia;
  • tolerancji (akceptacji dla innych zachowaÅ„ i poglÄ…dów);
  • poszanowania pracy innych;
  • umiejÄ™tnoÅ›ci zgodnej współpracy (pracy w grupie);
  • wrażliwoÅ›ci na losy innych i odpowiedzialnoÅ›ci z tym zwiÄ…zanej.
  • To, z pewnoÅ›ciÄ…, niezwykle ambitne zaÅ‚ożenia, zważywszy że program jest trudny w realizacji, zwÅ‚aszcza jeÅ›li trzeba uwzglÄ™dnić organizacyjne ramy, a czÄ™sto ograniczenia współczesnej szkoÅ‚y. Jednak korzyÅ›ci, jakie przynosi taka forma pracy, sÄ… nieocenione, gdyż, jak twierdzÄ… czÅ‚onkowie Towarzystwa Edukacji Otwartej; tutoring może być wyjÅ›ciem z impasu, może być sposobem na zmianÄ™ szkoÅ‚y.

    drukuj:
    udostępnij:
    PROJEKTY REALIZOWANE PRZEZ POWIAT

    reklama aplikacji mobilnej
    Rejestracja rezerwacji pojazdów
    Status kolejki