„Rajska Grecja w malarstwie”
Magdalena Domowicz – Rajska jest absolwentkÄ… WydziaÅ‚u Sztuki na kierunku – malarstwo Akademii im. Jana DÅ‚ugosza w CzÄ™stochowie, absolwentkÄ… WydziaÅ‚u Filozoficznego na kierunku – kulturoznawstwo Uniwersytetu JagielloÅ„skiego
w Krakowie. PrzygodÄ™ za sztukÄ… rozpoczęła w szkole Å›redniej, w PaÅ„stwowym Liceum Sztuk Plastycznych w CzÄ™stochowie. DoÅ›wiadczenia, wiedza, poznani ludzie, miejsca, przeczytane książki, obejrzane obrazy, zdarzenia duże i maÅ‚e, majÄ… wpÅ‚yw na postrzeganie rzeczywistoÅ›ci i „zapisywanie” jej w formie malarskiej.
Artystka o swoich inspiracjach:
„W moich malarskich poszukiwaniach punktem wyjÅ›cia jest podróż, zarówno w sensie dosÅ‚ownym jak i metaforycznym, bo to dziÄ™ki podróży tej rzeczywistej rodzi siÄ™ potrzeba zapisania tego, co doÅ›wiadczane i widzialne, a Å›rodkiem zapisu jest płótno i farby. W tym wszystkim twórczość też jest formÄ… podróży – poszukiwaniem sposobu przetransformowania subiektywnych odczuć i wrażeÅ„ w formÄ™ malarskÄ….
Wybór tematu podyktowany był głównie przez to, co pisze życie, spędzając kilka miesięcy roku w południowym słońcu, podróżując po Grecji i poznając wiele miejsc spoza popularnych szlaków, zmienia się percepcja danego miejsca, bo jest się nadal kimś spoza, ale też kimś częściowo stamtąd, co pozwala na kontemplowanie miejsc, zakątków, pejzaży, zachowując dystans postronnego obserwatora, ale zarazem posiadając możliwość odczuwania kogoś, kto z danym miejscem ma jednak więź emocjonalną. Taka ambiwalencja uczuć pozwala na ciągłą świeżość postrzegania, przeżywania i nie popadania w monotonię poznawczą.
Gdybym miała wskazać główny cel moich malarskich poszukiwań, to jest to próba uchwycenia subtelnej gry światłocieniowej, która ma miejsce w wąskich uliczkach, zaułkach, arkadach, czy placach ocienionych platanami.
Swoje „malarskie podróże” okreÅ›liÅ‚abym, jako próbÄ™ uzewnÄ™trznienia subiektywnych wrażeÅ„, ulotnoÅ›ci chwili, utrwalenia tego, co wydaje siÄ™ zwyczajne i codzienne, ale zalane gorÄ…cym, poÅ‚udniowym sÅ‚oÅ„cem nabiera nowej formy
i wymiaru ponadczasowoÅ›ci. Jakkolwiek muszÄ™ zaznaczyć, że zapisanie tego poprzez wypowiedź malarskÄ… jest niezwykle trudne, bo chociaż wachlarz technicznych rozwiÄ…zaÅ„ malarskich jest szeroki, to zawsze udaje siÄ™ zapisać tylko to, co widzialne, a emocje i wrażenia pozostanÄ… na zawsze w sferze indywidualnych odczuć twórcy oraz odbiorcy.”