Przedstawiciele prywatnych przewoźników spotkali siÄ™ z wÅ‚adzami samorzÄ…dowymi w celu przedyskutowania wspólnej polityki transportowej na terenie powiatu gnieźnieÅ„skiego. Inicjatorem podjÄ™cia wspólnych rozmów byÅ‚ Mariusz MÄ…drowski, czÅ‚onek ZarzÄ…du Powiatu GnieźnieÅ„skiego.
Spotkanie odbyÅ‚o siÄ™ w siedzibie Starostwa Powiatowego w Gnieźnie, w poniedziaÅ‚ek 14 stycznia. GÅ‚ównym celem rozmów byÅ‚o wypracowanie modelu wspóÅ‚pracy miÄ™dzy przewoźnikami a jednostkami samorzÄ…du terytorialnego. Z pomysÅ‚em powoÅ‚ania konsorcjum wyszÅ‚a jedna z gnieźnieÅ„skich spóÅ‚ek. Jak podkreÅ›liÅ‚ Mariusz MÄ…drowski: „Chcemy wyprzedzić niektóre sytuacje, które mogÄ… zaistnieć, a co do wystÄ…pienia których nie mamy 100% informacji. Inni przewoźnicy (niż gnieźnieÅ„ski PKS) sÄ… zaniepokojeni hipotetycznÄ… sytuacjÄ…, która może zaistnieć w takiej sytuacji, kiedy PKS rzeczywiÅ›cie ogÅ‚osi, że od nastÄ™pnego dnia nie uruchomi kursów”. Wynika z tego zatem, że przewoźnicy lokalni obawiajÄ… siÄ™ sytuacji wejÅ›cia na gnieźnieÅ„ski rynek innych, zewnÄ™trznych przewoźników, którzy zastÄ…piÄ… dotychczasowÄ… usÅ‚ugÄ™ PKS, co w konsekwencji może doprowadzić do zmonopolizowania rynku przez podmiot zewnÄ™trzny, i tym samym do likwidacji lokalnych firm. Co prawda, PKS potwierdziÅ‚o, iż w dniu 28 stycznia kursy autobusowe zostanÄ… wznowione, jednak w opinii wÅ‚odarzy gmin obecnych na spotkaniu, zawieszenie kursów z dnia na dzieÅ„ podważa wiarygodność spóÅ‚ki i obniża zaufanie samorzÄ…dowców do przewoźnika.
Mimo pewnych różnic, obie strony (samorzÄ…dowcy i przewoźnicy) ustaliÅ‚y, iż pierwszym krokiem do przyjÄ™cia nowego modelu wspóÅ‚pracy ma być okreÅ›lenie przez Gminy potrzeb w zakresie transportu zbiorowego. W tym celu przedstawiciele przewoźników majÄ… wystÄ…pić z zapytaniami do gmin o konkretne zapotrzebowanie. SamorzÄ…dowcy wstÄ™pnie okreÅ›lili, że interesowaÅ‚oby ich kompleksowe ujÄ™cie potrzeb w zakresie dowozu dzieci do szkóÅ‚ w połączeniu z ofertÄ… biletowanych kursów. Po wypracowaniu diagnozy potrzeb grupa inicjujÄ…ca powoÅ‚anie konsorcjum przewoźników ma przygotować ofertÄ™ wspóÅ‚pracy z gminnymi jednostkami samorzÄ…du terytorialnego. Strony ustaliÅ‚y, że niezbÄ™dne informacje z gmin w zakresie okreÅ›lenia potrzeb zostanÄ… opracowane w przeciÄ…gu najbliższego miesiÄ…ca.
Przedstawiciel ZarzÄ…du Powiatu zasugerowaÅ‚, że zasadnym byÅ‚oby wprowadzenie nowego modelu wspóÅ‚pracy miÄ™dzy przewoźnikami a gminami przed 1 wrzeÅ›nia br., z uwagi na kumulacjÄ™ dwóch roczników absolwentów gimnazjów i szkóÅ‚ podstawowych, co może mieć znaczÄ…cy wpÅ‚yw na wzrost iloÅ›ci uczniów korzystajÄ…cych z transportu zbiorowego.
Warto zaznaczyć, że ideÄ… powoÅ‚ania konsorcjum przewoźników jest skupienie w jednej grupie przedsiÄ™biorców dziaÅ‚ajÄ…cych w oparciu o ustalone przez siebie zasady wspóÅ‚pracy. Zrzeszenie siÄ™ przewoźników w konsorcjum (i ich zasobów) może pozwolić na zdobycie kontraktu, którego sami nigdy by nie pozyskali, a już na pewno nie byliby w stanie samodzielnie go wykonać. Konsorcjum ma w przyszÅ‚oÅ›ci reprezentować grupÄ™ przewoźników gnieźnieÅ„skich w ramach przetargów ogÅ‚aszanych przez gminy.